ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΠΟ Δ.Ε.Ε.Λ. ΤΗΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΜΕΔΟΥΣΑΣ(ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ)

 

 


 




















Ο Γρηγόρης Τσουκαλάς, ιδρυτής και διευθυντής του Τμήματος Πολιτισμού της ΕΠΕΑΝ, προσεκλήθ ηαπό την Διεθνή Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών & Καλλιτεχνών, να παρευρεθεί στην παρουσίαση της ποιητικής συλλογής “Μέδουσα” του ποιητή Πάνο -Τάκη Κούρβα, που πραγματοποιήθηκε στο
Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η ποιητική συλλογή «Μέδουσα» του
Πάνου Κούρβα, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Δρόμων». Πρόκειται για ένα
έργο πολυδιάστατο, που απλώνεται σε πολλά επίπεδα. Ένα έργο που συνδυάζει την
προσωπική εξομολόγηση με τον κοινωνικό στοχασμό και την ιστορική μνήμη.
Μέσα από πενήντα ποιήματα, ο ποιητής υφαίνει έναν ολόκληρο ιστό. Έναν ιστό που
αντανακλά την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης εμπειρίας. Τα ποιήματά του μας
προκαλούν, μας καθηλώνουν, μας γεννούν ερωτήματα. Κυρίως όμως μάς
κινητοποιούν· μας καλούν σε μια βαθιά εσωτερική αναζήτηση.
Η «Μέδουσα» δεν είναι απλώς μια συλλογή ποιημάτων. Είναι ένα έργο που
ισορροπεί ανάμεσα στην ενδοσκόπηση και στον κοινωνικό προβληματισμό. Μέσα
από διαφορετικά θέματα και μορφές, ο ποιητής συνδέει το προσωπικό με το
συλλογικό, το παρελθόν με το παρόν. Και με αυτόν τον τρόπο χαρίζει στον
αναγνώστη μια πλούσια, πολυεπίπεδη ποιητική εμπειρία.
Σας καλώ, λοιπόν, να αφεθούμε στη φωνή του ποιητή. Να περπατήσουμε μαζί του
στα μονοπάτια της «Μέδουσας». Γιατί εκεί, πίσω από τις λέξεις, κρύβεται η δύναμη
της ποίησης να φωτίζει, να συγκινεί και να μεταμορφώνει.
Η Μέδουσα — ίσως η πιο παρεξηγημένη μορφή της μυθολογίας — εδώ δεν
εμφανίζεται ως τέρας προς εξόντωση, αλλά ως κάτοπτρο. Ως καθρέφτης του φόβου
μας απέναντι στο άγνωστο, απέναντι στο ανοίκειο· και κυρίως απέναντι στον ίδιο
μας τον εαυτό.
Δεν στεκόμαστε, λοιπόν, απλώς μπροστά σε μια ακόμη ποιητική συλλογή.
Στεκόμαστε μπροστά στο βλέμμα της Μέδουσας. Εκείνο το αινιγματικό, το
παγωμένο βλέμμα που παγιδεύει τον άνθρωπο τη στιγμή που αντικρίζει την
αλήθεια κατάματα. Όταν βρίσκεται γυμνός απέναντι στις αξίες του, στις πράξεις
του, στη συνείδησή του.
Η Μέδουσα εδώ δεν είναι τέρας, δεν είναι μύθος. Είναι ο καθρέφτης της εποχής
μας. Είναι το είδωλο των ιδεών μας και των αντιφάσεών μας. Εκεί όπου άλλοτε
αντικατοπτρίζονται, άλλοτε κρίνονται, άλλοτε λυτρώνονται ή συντρίβονται.
 Γι’ αυτό και σε αυτή τη συλλογή, η Μέδουσα παίρνει πολλαπλές όψεις.
 Είναι σύμβολο γυναικείας δύναμης και αυτοδιάθεσης σε μια κοινωνία που τη
φοβάται και την περιορίζει.
2 Είναι ένα φιλοσοφικό ερώτημα: ποιον παγώνει τελικά το βλέμμα της; τον
παρατηρητή ή την ίδια; Και είναι, ακόμη, μια μεταφορά του ασυνειδήτου·
αυτού του σκοτεινού κομματιού που αποφεύγουμε, κι όμως, μόνο μέσα από
αυτό, μπορούμε να βαδίσουμε προς την αυθεντική ύπαρξη.
Από αυτό το κέντρο ακτινοβολούν όλοι οι επιμέρους κύκλοι της συλλογής.
Για παράδειγμα, όταν ο ποιητής μάς μιλά για την πνευματική ανάβαση προς τον
Δρόμο των Αξιών, το πρώτο βήμα που θέτει είναι η αποδέσμευση από την έπαρση
και τη φιλοδοξία. «Πριν δρασκελίσεις την κλίμακα του Παρνασσού», μας λέει,
«απίθωσε… τις ζωντανεμένες φιλοδοξίες».
Μας προειδοποιεί έτσι ότι η πορεία προς την ηθική και την πνευματική τελείωση
δεν είναι δρόμος εύκολος. Ζητά κάθαρση και ταπείνωση. Μόνο εκείνος που αφήνει
πίσω τη σημαία της έπαρσης μπορεί να περπατήσει «στο μονοπάτι των
αμαράντων». Εκεί όπου «ενίοτε σχολαρχούν οι ανυπόδητοι, λουσμένοι με τη
χρωστική ουσία της γνώσης».
Με άλλα λόγια, μόνο αν αφήσουμε πίσω μας την «επιλεκτική όραση» και το «εγώ»
μας, μπορούμε να αγγίξουμε το βάθος της δικαιοσύνης, της γνώσης, της αληθινής
αριστείας.
Ο ποιητής απευθύνει κάλεσμα: σε όποιον αναζητά τη γνώση και την αριστεία, να
αποτινάξει τις υλικές επιδιώξεις.
Να εγκαταλείψει τον εγωισμό, να απορρίψει την κενοδοξία. Μόνο έτσι μπορεί
κανείς να σταθεί με σεβασμό μπροστά στη σοφία.
Αλλά η πνευματική ανάβαση — όπως μας υπενθυμίζει ο ποιητής — δεν είναι
εύκολη. Απαιτεί μόχθο, θάρρος, και πάνω απ’ όλα πίστη. Η κορυφή δεν ανήκει
στους υπερήφανους. Γιατί το φως της αλήθειας δεν χαρίζεται· μπορεί να κάψει
εκείνους που κοιτάζουν τον εαυτό τους με αυταρέσκεια.
Η γνώση δεν είναι βραβείο για τους κυνηγούς της δόξας. Είναι δώρο που
προσφέρεται μόνο σε όσους πορεύονται ανυπόδητοι, με σεμνότητα και ευλάβεια.
Σε όσους αποδέχονται την αδυναμία τους και προχωρούν με ταπεινότητα.
Στους στίχους της Μέδουσας ο ποιητής σκηνογραφεί ένα υπαρξιακό δράμα. Η ζωή
μοιάζει με καράβι που δεν βρίσκει λιμάνι. Κι όμως αντιστέκεται, έστω και «σε
χάρτινη σχεδία». Γιατί ακόμη και αυτή η εύθραυστη αναζήτηση είναι πράξη
αντίστασης στο βύθισμα.
Το ταξίδι, όμως, δεν στρέφεται μόνο προς τα έξω· στρέφεται και προς τα έσω. Το
σκάφος — σύμβολο της ανθρώπινης ύπαρξης — ναυαγεί στο άυλο πέλαγος των
3 ενοχών και της έπαρσης. Γίνεται καθρέφτης του ανθρώπου που εγκλωβίζεται στο
ίδιο του το βάρος, ακινητοποιείται μέσα στο τέλμα της μνήμης και της λήθης.
Στο ποίημα «Τέλμα» που θα το απολαύουμε στην συνέχεια ο ποιητής μάς δείχνει
αυτήν ακριβώς τη βύθιση. Τη βύθιση της ύπαρξης όταν οι ενοχές και η αλαζονεία
βαραίνουν σαν άγκυρες.
Παράλληλα, ο λόγος του φέρνει εικόνες όπου η προσωπική ματαιοδοξία — η
«γιορτή κάποιου φιλάδελφου», το «εκφραστικό προσωπείο» — συγκρούεται με
τη φθορά του χρόνου: με τη «σαρακιασμένη βίβλο», με το «κομπολογιού το βιός
ξεχαντρώνεις».
Έτσι, στίχο με στίχο, η συλλογή στήνει μια σκηνογραφία υπαρξιακού δράματος. Η
ζωή παρουσιάζεται σαν καράβι που δεν βρίσκει ποτέ την Ιθάκη του. Ένα καράβι που
περιπλανάται σε ουτοπικές ακτές, κυνηγώντας ψευδαισθήσεις — πριν καταλήξει
στη μοναξιά της ανωνυμίας.
Και ακόμα, η γλώσσα του Πάνου Κούρβα είναι πλούσια σε μεταφορές και
συμβολισμούς. Το πνευματικό ταξίδι γίνεται θαλασσινό ταξίδι· η μνήμη και η λήθη
προσωποποιούνται· η αναζήτηση της Ιθάκης μετατρέπεται σε μια ματαιωμένη
επιθυμία λύτρωσης. Ο ποιητής κινείται ανάμεσα στην καταγγελία της αμνημοσύνης
και στην εξομολόγηση της ανθρώπινης αδυναμίας, δημιουργώντας έναν τόνο που
είναι συγχρόνως οικουμενικός και βαθιά προσωπικός.
Στο ποίημα «Ήλιδα» οι στίχοι μετατρέπονται σε θρήνο για έναν ιερό και εύφορο
τόπο που ρημάχτηκε από τις πυρκαγιές. Η λήθη προβάλλει ως άμυνα, όμως η
απώλεια βαραίνει σαν λίθος. Οι καμένες ελιές γίνονται ιέρειες πένθους και η φύση
αποκτά φωνή· γίνεται φορέας των ψυχών των χαμένων. Μέσα σ’ αυτόν τον
οικολογικό και πολιτισμικό οδυρμό — όπως και στο ποίημα «Εγκέλαδος» —
αναδύεται η διπλή κίνηση της ποίησης: βαθιά λύπη και, ταυτόχρονα, υπόρρητη
ελπίδα. Ο σεισμικός Εγκέλαδος ντύνει τον κόσμο με «μαγνάδι απογοήτευσης», το
κομπολόι των σκέψεων μετρά χαμένες ανάσες· κι όμως «η ελπίδα αχνόπνοη στη
λάμψη του κεριού» υπόσχεται ιάματα. Και φτάνουμε στον τελευταίο στίχο — «και
ο Αλλάχ θεός μου…» — μια γέφυρα ανάμεσα στον ανθρώπινο πόνο και τη
θρησκευτική βίωση, που μας αφήνει με μια αίσθηση δέους.
Η ίδια γέφυρα ενώνει και τη «Σμύρνη» με τον «Εγκέλαδο». Από τη φωτιά της
Ιωνίας έως τα συντρίμμια του 2023, ο πόνος, ο θάνατος και η προσφυγιά υφαίνουν
κοινό νήμα. Είτε Ρωμιός του ’22 είτε σεισμόπληκτος του σήμερα, ο άνθρωπος
κουβαλά την ίδια αγωνία της απώλειας, την ίδια ανάγκη να βρει μια νέα Ιθάκη.
Αλλά ο ποιητής δεν σταματά εδώ. Στηλιτεύει με οξύτητα τον προεκλογικό
θεατρινισμό, την κενολογία των υποσχέσεων, τον ρόλο των μέσων ενημέρωσης που
τρέφουν την αυταπάτη — αλλά και την ευπιστία του πολίτη που παρασύρεται στον
4 φ ανατισμό. Η ειρωνεία του είναι κοφτερή: προδοσία, φαυλότητα, συλλογική
απάθεια. Ο «απλός άνθρωπος» παγιδεύεται «στα δόκανα», επειδή δεν σκέφτεται
κριτικά. Εδώ η ποίηση αγγίζει τα όρια της πολιτικής σάτιρας· μια κραυγή
εγρήγορσης απέναντι στη δημοκρατική μας ευθύνη.
Σε άλλο τόξο, η συλλογή υψώνει πρόσωπα-σύμβολα. Ο Νίκος Μπελογιάννης στο
ποίημα «Για μια Ιδέα», και ο Αλέκος Παναγούλης στο ποίημα «Στον Αγώνα»,
γίνονται άξονες θυσίας για τα ιδανικά. Εκεί όπου το ατομικό υποχωρεί μπροστά στο
συλλογικό.
Στο «Για μια Ιδέα» συναντούμε τον Μπελογιάννη, «το παιδί του σταφιδότοπου που
ανατίμησε την αρετή». Δεν υμνείται απλώς ένας αγωνιστής. Υμνείται η αντίσταση
απέναντι στην παγωμένη αναισθησία της εποχής· η πίστη στον Άνθρωπο και στην
Αλήθεια, ακόμη κι όταν το τίμημα είναι βαρύ:
«Η γη που κοκκίνισε απ’ το γαρυφαλλένιο του αίμα,
προζύμι έγινε για το ψωμί του λαού».
Κι από αυτό το «προζύμι» ο ποιητής μάς οδηγεί στη «Φλόγα της Ολυμπιάδας».
«Εδώ, στα χυτήρια της γνώσης του αθλητισμού, γεννιέται… το φως».
Η πραγματική νίκη δεν είναι το μετάλλιο. Είναι η μεταμόρφωση του ανθρώπου σε
Απόστολο αδελφοσύνης:
«Όταν η ανθρώπινή σου αναπνιά χυθεί στην παλαίστρα…
η δύναμη του φωτός θα γκρεμίσει τα τείχη».
Έτσι, η Μέδουσα προτείνει μια ποιητική πυξίδα με τρεις σταθερές: την ταπεινή γνώση που υπηρετεί και δεν επιδεικνύεται, την Ιδέα που υπερβαίνει το άτομο και γίνεται κοινό αίτημα δικαιοσύνης, και το Φως που ενώνει τα έθνη, όταν καταθέτουμε τα όπλα και υψώνουμε την
εκεχειρία «στα Καλλιμάρμαρα των ερειπίων της Ήλιδας».
Αγαπητοί φίλες και φίλοι
η συλλογή «Μέδουσα» δεν διστάζει να υψώσει και μια φωνή λειτουργική,
τελετουργική. Η γλώσσα αποκτά εκκλησιαστικό βάρος· γεμίζει εικόνες φωτιάς,
αίματος, σκότους και θανάτου, σαν να τελείται μια ποιητική λειτουργία πένθους.
Μέσα απ’ αυτό το σκοτεινό τοπίο, όμως, αναδύεται πάντα μια αγωνία: μήπως
υπάρχει ακόμη ελπίδα; ελπίδα για εξιλέωση, για δικαιοσύνη, για λύτρωση.
Από εδώ ξεδιπλώνεται ο τριπλός θρήνος που διαπερνά ολόκληρο το έργο.
5 Πρώτον, ο ατομικός θρήνος. Ο φόβος του θανάτου και της αναξιότητας, όπως στο
ποίημα «Ανάξιος Θρήνου». Ο ποιητής κινείται σε μεταφυσικές και θρησκευτικές
διαστάσεις· εκφράζει την αγωνία του ανθρώπου απέναντι στην αιωνιότητα, την
ανάγκη για εξιλέωση, την ύστατη προσευχή.
Δεύτερον, ο κοινωνικός θρήνος. Ο εμφύλιος, το μίσος, η διάλυση του οικείου, όπως
στο «Απόψε κάποιος θα χαθεί». Εκεί η γλώσσα γίνεται κοφτή, σκληρή, νυχτερινή.
Οι εικόνες θυμίζουν θρήνο μητέρας και ματωμένο σπίτι. Είναι η κοινωνία που
διαλύεται από το ίδιο της το μίσος.
Και τρίτον, ο ιστορικός θρήνος. Η αδικία, η βεβήλωση τόπων, όπως στην «Κατάρα
του Γηγενή». Η Βηθλεέμ και η Γάζα γίνονται σύμβολα γης που ποδοπατιέται. Ο
Ηρώδης, οι σταυρωτές, η Νεκρά Θάλασσα μεταμορφώνονται σε πολιτική
αλληγορία. Ο ποιητής εδώ προφητεύει: η ιστορία συνεχίζει να πληγώνει με τα ίδια
μοτίβα.
Αν δούμε το έργο διακειμενικά, αναγνωρίζουμε το σταυροδρόμι της ελληνικής
παράδοσης. Η υψηλή μεταφυσική φωνή μάς φέρνει στον Σολωμό και τον Σικελιανό.
Ο λαϊκός θρήνος συνομιλεί με τον Ρίτσο και τον Αναγνωστάκη. Η πολιτική
καταγγελία θυμίζει τον Σεφέρη. Κι αν ανοίξουμε τον ορίζοντα διεθνώς, διακρίνουμε
τους απόηχους του Μαγιακόφσκι και του Νερούντα στη δημόσια ένταση του λόγου.
Μέσα σε αυτή την πολυφωνία ξεχωρίζει κι ένας ύμνος στον «Άγιο των Γραμμάτων»
— τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. Σαν ασκητής της γλώσσας και μυσταγωγός του
λαϊκού βίου, εμφανίζεται με εικόνες απλές: δεντρολίβανο, μοσχάτο κρασί, ταπεινό
ξωκλήσι, υπενθυμίζοντας ότι η λογοτεχνία μπορεί να είναι και προσευχή.
Έτσι, όπως ακούσαμε η Μέδουσα δεν είναι άθροισμα ποιημάτων. Είναι μια
ποιητική πυξίδα. Δείχνει προς την ταπεινή γνώση, που υπηρετεί και δεν
επιδεικνύεται προς την Ιδέα , που υπερβαίνει το άτομο προς το Φως που ενώνει.
Είναι μια πρόσκληση να κοιτάξουμε κατάματα ό,τι φοβόμαστε, όχι για να
απολιθωθούμε, αλλά για να μεταμορφωθούμε.
Η ποίηση του Πάνου Κούρβα λειτουργεί σαν τον καθρέφτη του Περσέα: δεν μας
αναγκάζει να δούμε απευθείας, αλλά μας επιτρέπει να αναγνωρίσουμε την αλήθεια
έμμεσα, μέσα από τη σιωπή των λέξεων και τη δύναμη των συμβόλων. Μια πορεία
ανάμεσα στον πόνο και την ελπίδα, στο παρελθόν και το μέλλον, στο τραύμα και τη
λύτρωση.
Κι αυτή είναι η δωρεά της: ότι μας θυμίζει πως ο άνθρωπος, όσο κι αν λυγίσει,
μπορεί πάντα να σηκωθεί.Γι’ αυτό και η Μέδουσα δεν είναι μόνο ποίηση. Είναι μνήμη, είναι συνείδηση, είναι
ψυχή. Η ψυχή μιας Ρωμιοσύνης που, όσο κι αν ξεριζώνεται, μένει όρθια.
Σας καλώ, λοιπόν, να τη διαβάσετε όχι μόνο με τα μάτια, αλλά με την καρδιά. Γιατί
η Μέδουσα, τελικά, δεν είναι άλλη από τη σκιά μέσα μας που ζητά φως.
Σας ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας.
Κι ένα ιδιαίτερο ευχαριστώ στον ποιητή, τον Πάνο Κούρβα, που με εμπιστεύτηκε το
έργο του Μέδουσά και που μας χάρισε όχι μόνο λέξεις, αλλά καθρέφτες για να
δούμε τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας πιο αληθινά.
 

Με την ειλικρινή μου εκτίμηση
Αικ. Βλαχοπαναγιώτου –Μπατάλια-Πρόεδρος Δ.Ε.Ε.Λ.

Η ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ Ε.Π.Ε.Α.Ν ΣΤΑ "ΣΑΛΑΜΙΝΙΑ" ΒΟΥΛΗ 2025


 






Ο Γρηγόρης Τσουκαλάς, ως μελετητής ιστορίας, στρατηγικής και τεχνικών Ψ.Ε.Π. και ως μέλος της θρυλικής ΕΠΕΑΝ (Εταιρεία Πνευματικής και Επιστημονικής Αναπτύξεως) με την ιδιότητα του ιδρυτή και διευθυντή του Τμήματος Γεωστρατηγικής, Στρατηγικής & Ιστορίας και ιδρυτή και διευθυντή του Τμήματος Πολιτισμού, είχε την τιμή να κληθεί από το το διεθνές ίδρυμα “Σαλαμίς” και τον ιδρυτή, αντιπρόεδρο και υπεύθυνο διεθνών σχέσεων και συνεργασιών, Κυριάκο Μαριδακη, να παραβρεθεί στη μεγαλοπρεπή, εντυπωσιακή και αντάξια με το τεράστιο κοσμοϊστορικό γεγονός της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας,  εκδήλωση την οποία οργάνωσε με χαρακτηριστικά εθνικής επετείου, στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, το ίδρυμα Σαλαμίς. Στον παγκόσμιο θεσμό των “Σαλαμινίων” συμμετείχαν 53 χώρες και Αρχηγοί κρατών, πρεσβευτές κ.λπ. ενώ ο Δήμαρχος Σαλαμίνας τίμησε την επετειακή εκδήλωση και την πολιτιστική μας κληρονομιά, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της πολιτιστικής διπλωματίας της χώρας μας. Η εκδήλωση τίμησε τους ήρωες της ναυμαχίας που άλλαξε την ιστορία!

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΕΛΩΝ Ε.Π.Ε.ΑΝ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΛΑΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ.




 
Ο Άγγελος Καλαντζής, μέλος Ε.Π.Ε.ΑΝ, απόφοιτος ΕΚΔΔΑ (Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης - Οι απόφοιτοι του ΕΚΔΔΑ είναι εκπαιδευμένοι και εξειδικευμένοι στον τομέα της δημόσιας διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, και συνήθως εντάσσονται στο δυναμικό του δημοσίου τομέα στην Ελλάδα). Προϊστάμενος του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, πρώην Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Μέλος του τμήματός της Ε.Π.Ε.ΑΝ Γεωστρατηγικης και ιστορίας και μέλος του τμήματος Πολιτισμού της Ε.Π.Ε.ΑΝ και επί χρόνια αθλητής  Τζούντο (σύστημα σωματικής, νοητικής και ηθικής αγωγής).

Ο Γρηγόρης Τσουκαλάς, ιδρυτής & διευθυντής του Τμήματος Μελέτης Ασυνήθιστων Φαινομένων Μελετών, ιδρυτής & διευθυντής του Τμήματος Γεωστρατηγικής, Στρατηγικής & Ιστορίας και ιδρυτής & διευθυντής του Τμήματος Πολιτισμού στην Ε.Π.Ε.Α.Ν.




ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΝΗΜΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΛΟΚΟ ΤΗΣ ΚΟΚΚΙΝΙΑΣ

 



 




Την Κυριακή 17 Αυγούστου 2025 πραγματοποιήθηκε εκδήλωση τιμής και μνήμης για το Μπλόκο της Κοκκινιάς του 1944, μία από τις πιο μαύρες σελίδες της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Η κεντρική εκδήλωση έγινε στο χώρο της Μάντρας του Μπλόκου, με επιμνημόσυνη δέηση, χαιρετισμό του Δημάρχου Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη, Κωνσταντίνου Μαραγκάκη και ανάγνωση του ιστορικού της ημέρας από την Επιμελήτρια Μάντρας Μπλόκου Κοκκινιάς. ποιήτρια Ειρήνη Ρηνιώτη. Ο Γρηγόρης Τσουκαλάς προσκλήθηκε ως ερευνητής γεωστρατηγικής και ιστορίας και ως ιδρυτής & διευθυντής του Τμήματος Γεωστρατηγικής, Στρατηγικής & Ιστορίας και ιδρυτής & διευθυντής του Τμήματος Πολιτισμού της θρυλικής Ε.Π,Ε.Α.Ν., να παρευρεθεί στην εκδήλωση.

ΑΠΟΝΟΜΗ ΑΡΙΣΤΕΙΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΛΟΓΙΑΣ

 


Απονομή του “Αριστείου Σπηλαιολογίας Ιωάννου και Άννας Πετροχείλου” του Πετροχειλείου Ιδρύματος της Ε.Σ.Ε. στην Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας του Υπουργείου .

μία λαμπρή εκδήλωση που έλαβε χώρα στην αίθουσα του σπηλαίου Κουτούκι Παιανίας απονεμήθηκε από την Ελληνική Σπηλαιολογική Εταιρεία (Ε.Σ.Ε) το Αριστείο Σπηλαιολογίας του Πετροχειλείου Ιδρύματος στην Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας -Σπηλαιολογίας του Υπουργείου Πολιτισμού, για την επί τέσσερεις δεκαετίες συμβολή της στην επιστημονική έρευνα των ελληνικών σπηλαίων και των αρχαιολογικών και παλαιοανθρωπολογικών ευρημάτων τους.

Το «Αριστείο» παρέλαβε ο αρμόδιος Προϊστάμενος της Εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας – Σπηλαιολογίας Δρ. Ανδρέας Ντάρλας.

Προηγήθηκε ξενάγηση από την Υπεύθυνη του Σπηλαίου Κουτούκι Δρ. Αλεξάνδρα Οικονόμου και τον Πρόεδρο της Ελληνικής Σπηλαιολογικής Εταιρείας-επίσης ιδρυτής και πρωτεργάτης της Εταιρίας Ε.Π.Ε.Α.Ν γιατρός και σπηλαιολόγος, Δρ. Κων/νος Μερδενισιάνο.

Ακολούθησε η κοπή της πρωτοχρονιάτικης βασιλόπιτας με γλυκίσματα και εδέσματα με τη συμμετοχή παλαιών και νέων μελών της Ελληνικής Σπηλαιολογικής Εταιρείας, και της Ε.Π.Ε.Α.Ν -


 

ΜΟΥΣΙΚΟ ΤΜΗΜΑ

 ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Το Μουσικό Τμήμα ιδρύθηκε το 1969 και είχε σαν αντικείμενο τη μουσική σύνθεση, την έρευνα, την ιστορική μελέτη και διάσωση της μουσικής μας κληρονομιάς, αναγνωρίζοντας την αναλλοίωτη αξία της δια μέσου των αιώνων και τη συμβολή της σαν σημαντικού πολιτισμικού στοιχείου της ανθρωπότητας.




ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

Διοργανώθηκε φιλαρμονική ορχήστρα πνευστών οργάνων, με τη συνεργασία βαθμοφόρων προσκόπων του Βύρωνα, η οποία παρά τις δυσκολίες και κυρίως την έλλειψη χρηματοδότησης, κατόρθωσε να λειτουργήσει από το 1969 μέχρι το 1972, κυρίως δραστηριοποιούμενη σε εορταστικές εκδηλώσεις του Δήμου Βύρωνα.
Τη διεύθυνση της Φιλαρμονικής ορχήστρας είχε, αρχικά, ο Πέτρος Σκέμπρης, μουσικός στη Φιλαρμονική Μουσική του Λιμενικού Σώματος και κατόπιν ο διεθνούς φήμης μουσικός και τενόρος, Ζάχος Τερζάκης.
To 1989 συγκροτήθηκε ορχήστρα με το όνομα "Ορχήστρα Μοντέρνας Μουσικής "Ο ΠΗΓΑΣΟΣ", αποτελούμενη από έγχορδα, πνευστά και κρουστά όργανα. Η ορχήστρα αποτελείτο από νέους ταλαντούχους μουσικούς και συγκεκριμένα, από τους: Μανόλη Μπόγρη (ρυθμική κιθάρα), Τηλέμαχο Λάμπρου (ρυθμική κιθάρα), Γιώργο Τσολάκο (πιάνο, συνθεσάϊζερ), Omo Osa (μπόγκος, σαξόφωνο), Χρήστος Ματσούκας (σαξόφωνο, συνθεσαϊζερ), Λάκης Χαλκιόπουλος (μπάσο κιθάρα), Φώτης Αναγνώστου (μπάσο κιθάρα), Φίλιππος Πουλημένος (φλάουτο), Στράτος Ξανθόπουλος (ντράμς), Γιάννης Μαρίνης (κρουστά), Μαρκέλλα Παναγιώτου (τραγούδι), Γιάννης Γιαννόπουλος (τραγούδι).



ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ

Το Μουσικό Τμήμα διηύθυναν (κατά χρονολογική σειρά) οι:
Πέτρος Σκέμπρης, μουσικός στη Φιλαρμονική Μουσική του Λιμενικού Σώματος,
Ζάχος Τερζάκης, καθηγητής μουσικής και τενόρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της όπερας της Βιέννης,
Ελευθέριος Χαλκιαδάκης, αρχιμουσικός, διευθυντής Ορχήστρας Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας και Διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
Αλέκος Παπαδημητρίου, καθηγητής μουσικής.

Σήμερα τη διεύθυνση του τμήματος έχει ο Ζάχος Τερζάκης.


ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ - ΔΡΩΜΕΝΑ

Από το 1969 μέχρι το 1990 έχουν διοργανωθεί πολυάριθμες μουσικές εκδηλώσεις μεταξύ των οποίων:

  • Στην αίθουσα διαλέξεων της Ε.Π.Ε.ΑΝ. επί της οδού Ηπείρου 65 στην Αθήνα, σειρά παρουσιάσεων νέων μουσικών και εκτελέσεις ερμηνευτών "Νέου Κύματος".
  • Στην κρατική τηλεόραση του Ε.Ι.Ρ.Τ. και της Υ.ΕΝ.Ε.Δ. σειρά εκπομπών με τίτλο "Η Μουσική γράφει ιστορία", με κουϊντέτα εγχόρδων και εκτελέσεις ναπολιτάνικων καντσονέτων με τη συνοδεία του γνωστού τενόρου, μέλους της Ε.Π.Ε.ΑΝ., Ζάχου Τερζάκη.
  • Στους Δήμους της Αττικής, Αιγάλεω, Αχαρνών, Χαϊδαρίου, Μεταμορφώσεως, Περάματος, Μοσχάτου και Μάνδρας από την Ορχήστρα Μοντέρνας Μουσικής της ΕΠΕΑΝ "Ο ΠΗΓΑΣΟΣ". Οι συναυλίες έγιναν με χρηματοδότηση του Υπουργείου Πολιτισμού και μέσα στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων του Μαΐου 1989.
  • Στο Βεάκειο Αμφιθέατρο του Πειραιά την 31/8/89 από την Ορχήστρα Μοντέρνας Μουσικής της ΕΠΕΑΝ "Ο ΠΗΓΑΣΟΣ".



ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Ε.Π.Ε.ΑΝ.

 ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚO ΣΥΝΕΡΓΕΙO ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΛΗΨΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

  • Για την παραγωγή ντοκιμαντέρ με κινηματογραφικές μηχανές των 16 mm, 16 mm Super και 35 mm Standard ή Σινεμασκόπ.
  • Για την καταγραφή ήχου σε ειδικά ηχοληπτικά μηχανήματα. συγχρόνως με την κινηματογραφική λήψη.
  • Για τον εσωτερικό ή υπαίθριο τεχνητό φωτισμό κατά την λήψη νυχτερινών σκηνών (και ειδικότερα κατά την κινηματογράφηση των σπηλαίων).




  • Για την υποβρύχια κινηματογράφηση σε ταινία 16 mm, από δύο ειδικές μηχανές μέσα σε σκάφανδρα και ισχυρών υποβρύχιων φωτιστικών προβολέων.
  • Για την υποβρύχια βιντεοσκόπηση.
  • Για την παραγωγή ντοκιμαντέρ μέσω ψηφιακής βιντεοκάμερας.
  • Για την προβολή κινηματογραφικών ταινιών 16 mm ή 35 mm με φορητά προβολικά μηχανήματα.
  • Για την προβολή ψηφιακής μορφής ταινιών μέσω βιντεοπροβολέων και σύγχρονων ηχητικών συστημάτων.


Το Κινηματογραφικό Τμήμα σε συνεργασία με το  Κέντρο Σπηλαιολογικών Ερευνών της Ε.Π.Ε.ΑΝ. παρήγαγε τις πιο κάτω ταινίες  (κατά χρονολογική σειρά):

  Ντοκιμαντέρ Σπηλαιολογικού περιεχομένου.

- “Ταξίδι στα έγκατα της γης” (1968)
8 mm Super, έγχρωμη, διάρκειας 20΄λεπτών.

Από τις εξερευνήσεις στο λιμναίο σπήλαιο “Γλυφάδα” Δυρού Λακωνίας.
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Βάραθρο Σκεπαστού Καλαβρύτων” (1970)
8 mm Super, έγχρωμη, διάρκειας 15΄ λεπτών.
Από την εκπαιδευτική εκδρομή των Ανιχνευτών Προσκόπων στα Καλάβρυτα και την εξερεύνηση του βαράθρου της Κοινότητας Σκεπαστού.
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Ένας κόσμος στα βάθη της γης” (1970)
16 mm ασπρόμαυρη, διάρκειας 18΄ λεπτά.
Από την ορεινή Ναυπακτία και τον εσωτερικό διάκοσμο του σπηλαίου Δρακότρυπα.
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Ταξίδι στο Άντρο του Δράκου” (1975)
Super 8 και 16 mm έγχρωμη,διάρκειας 20΄λεπτών.
Από την εξερεύνηση του σπηλαίου “Δρακότρυπα” ορεινής Ναυπακτίας.
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Σπήλαια: Ένας άγνωστος κόσμος” (1978)
16 mm , έγχρωμη, διάρκειας 20΄λεπτών.
Από την εξερεύνηση των σπηλαίων της Βόνιτσας.
(Έπαινος στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης).
Σκηνοθεσία, Γιώργου Μπελεσιώτη.

- “Ένας ζωντανός κόσμος στα έγκατα της γης” (1976)
16 mm, ασπρόμαυρη, διάρκειας 20΄λεπτών.
Από την εξερεύνηση του βιοσπηλαιολογικής σημασίας σπηλαίου Σουπατζίν Ινέ στην ορεινή Ροδόπη.
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Η Παναγία των Σταλακτιτών” (1978)
16 mm έγχρωμη, διάρκειας 20΄λεπτών.
Από την εξερεύνηση του σπηλαίου “Παναγία η Ανεύρετη” Κολλινών Αρκαδίας.
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Σπήλαιο Κάψια Μαντινείας” (1980)
16 mm, έγχρωμη, διάρκειας 30΄λεπτών.
Από την εξερεύνηση του σπηλαίου του χωριού Κάψια και τα σημαντικά ανθρωπολογικά του ευρήματα.
(Στο στάδιο επεξεργασίας μοντάζ).
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Αναβρυτή - Σπήλαια και Παράδοση στον Ταΰγετο” (1981)
16 mm και 35 mm, έγχρωμη, διάρκειας 18΄λεπτών.
Από τη ζωή του παραδοσιακού χωριού Αναβρυτή στον Ταΰγετο και την εξερεύνηση του σπηλαίου της περιοχής “Καταφύγι”.
(Βραβείο καλλίτερου ντοκιμαντέρ από το Υπουργείο Πολιτισμού).
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Σπήλαιο Βύθακας Λακωνίας”
(1981). 16 mm έγχρωμη, διάρκειας 30΄λεπτών.
Από την εξερεύνηση του νεολιθικού σπηλαίου “Βύθακας” στη Μάνη και τους παραδοσιακούς οικισμούς της Κοινότητας του Δυρού.
(Στο στάδιο επεξεργασίας μοντάζ).
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Σπήλαιο στο Φαράγγι της Ροδινής” (1985)
16 mm, έγχρωμη, διάρκειας 20΄λεπτών
Από την εξερεύνηση του σπηλαίου Μπουντρούμι στο Φαράγγι της Ροδινής Αχαΐας
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Σπήλαιο Λέγκω Δέσης Τρικάλων” (1987)
16 mm, έγχρωμη, διάρκειας 20΄λεπτών.
Από την εξερεύνηση του λιμναίου σπηλαίου “Λέγκω” και το παραδοσιακό χωριό Δέση στην ορεινή περιοχή της Πίνδου.
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Σπήλαιο Δρακότρυπα Αναβρυτής ορεινής Ναυπακτίας: Ένα φυσικό μνημείο στα έγκατα της γης” (1989)
16 mm έγχρωμη, διάρκειας 35΄λεπτών.
Από την Αναβρυτή της Ναυπακτίας και την εξερεύνηση του σπηλαίου της.
(Στο στάδιο επεξεργασίας μοντάζ).
Σκηνοθεσία Κώστα Μερδενισιάνου.

- “Το σπήλαιο των Πέτρινων Ρόδων” (2007)
Ψηφιακή παραγωγή σε DVD, διάρκειας 20΄λεπτών,
από το σπήλαιο του Βοριά στην περιοχή Μολάων Λακωνίας 
Σκηνοθεσία Σπύρου Μερδενισιάνου.



Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η Ε.Π.Ε.ΑΝ. είναι ο πρώτος και μοναδικός μέχρι σήμερα φορέας στην Ελλάδα που ασχολείται συστηματικά από το 1968 με την κινηματογράφηση σπηλαίων, συμβάλλοντας έτσι στη διάσωση στοιχείων ζωντανής εικόνας στην ιστορία της Σπηλαιολογίας στη χώρα μας.



Από την κινηματογράφηση των Ιερών Σπηλαίων της ευρύτερης περιοχής των Ιεροσολύμων στο Ισραήλ, το 1981



ΜΑΘΗΜΑΤΑ


Από το 1971 μέχρι σήμερα έχουν κατά καιρούς διοργανωθεί μαθήματα κινηματογραφίας με εργαστηριακές ασκήσεις και πρακτικές εφαρμογές, στις εξής ειδικότητες:

-          Σκηνοθεσίας

-          Εικονοληψίας

-          Διεύθυνση Φωτογραφίας

-          Ηχοληψίας


Ιδρυτής και πρώτος διευθυντής του Κινηματογραφικού Τμήματος ήταν ο Κώστας Μερδενισιάνος, ενώ αργότερα ακολούθησαν οι, Χαρίδημος Παυλίδης και Γεράσιμος Τσελέντης. Σήμερα διευθύνεται από τον γνωστό παραγωγό ντοκυμαντέρ και πολυβραβευμένο σκηνοθέτη, Γιώργο Μπελεσιώτη.



ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΛΗΨΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

- Για την παραγωγή ντοκιμαντέρ με κινηματογραφικές μηχανές των 16 mm, 16 mm Super και 35 mm Standard ή Σινεμασκόπ.

- Για την καταγραφή ήχου σε ειδικά ηχοληπτικά μηχανήματα, συγχρόνως με την κινηματογραφική λήψη.

- Για τον εσωτερικό ή υπαίθριο τεχνητό φωτισμό κατά την λήψη νυχτερινών σκηνών (και ειδικότερα κατά την κινηματογράφηση των σπηλαίων).

- Για την υποβρύχια κινηματογράφηση σε ταινία 16 mm, από δύο ειδικές μηχανές μέσα σε σκάφανδρα και ισχυρών υποβρύχιων φωτιστικών προβολέων.

- Για την υποβρύχια βιντεοσκόπηση.

- Για την παραγωγή ντοκιμαντέρ μέσω ψηφιακής βιντεοκάμερας.

- Για την προβολή κινηματογραφικών ταινιών 16 mm ή 35 mm με φορητά προβολικά μηχανήματα.

- Για την προβολή ψηφιακής μορφής ταινιών μέσω βιντεοπροβολέων και σύγχρονων ηχητικών συστημάτων.


ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ


- Για το μοντάζ εικόνας και συγχρονισμού ήχου κινηματογραφικών ταινιών μέσω δύο ειδικών μηχανών (μουβιόλες Intercine των δύο και τριών πλατώ αντιστοίχως.

- Για την ηχητική επεξεργασία κινηματογραφικών ταινιών μέσω δυο εγγραφέων μαγνητικών περφορέ (Perfecton), ειδικών μαγνητοφώνων Nagra   και Tantberg, πολυκαναλικών εγγραφέων  ήχου αναλογικής και ψηφιακής τεχνολογίας, ηλεκτρονικών συστημάτων παραγωγής και επεξεργασίας ηχητικών εφέ, μηχανημάτων μαγνητικής επίστρωσης ηχητικής μπάντας σε ταινίες 8 mm και 16 mm. και μηχανημάτων μετατροπής οπτικού ήχου ταινιών 35 mm σε 16 mm.

- Για την εμφάνιση καιεκτύπωση ασπρόμαυρων και έγχρωμων κινηματογραφικών ταινιών 16 mm και 35 mm.

- Για την κοπή και συγκόλληση αρνητικού ταινιών 16 mm και 35 mm.

- Για την επιστημονική κινηματογράφηση φαινομένων υψηλής ταχύτητας ή μεγάλης χρονικής διάρκειας συμβάντων. Επίσης, μάκρο και μίκρο κινηματογράφηση μικροσκοπικών ανόργανων ή βιολογικών δομών.

- Για τη δημιουργία κινούμενων σχεδίων, τρυκ και τίτλων.

- Για τον υποτιτλισμό ταινιών 35 mm.

- Για την ψηφιακή επεξεργασία ταινιών Video μέσω ειδικών προγραμμάτων σε υπολογιστή.




ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ


Διαθέτει μεγάλη συλλογή κινηματογραφικών ταινιών 16 mm και 35 mm καθώς και DVD με θέματα κυρίως επιστημονικά, τεχνικά, λαογραφικά, ιστορικά, όπως επίσης και αρκετές ταινίες μεγάλου μήκους ελληνικών και ξένων έργων συλλεκτικής αξίας.


ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ


Έχουν διοργανωθεί κατά καιρούς, πολλές επιμορφωτικές προβολές με ομιλίες για διάφορα θέματα.  Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές:

-          Χειμερινό κινηματοθέατρο REX Ναυπάκτου.

-          Σχολή Αναβρύτων στην Κηφισιά (πολλές φορές).

-          Χριστιανική Ένωση Νέων (Χ.Ε.Ν.) στην Αθήνα.

-          Εντευκτήρια Προσκόπων Βύρωνα (πολλές φορές).

-          Εντευκτήρια Προσκόπων Ν. Σμύρνης (πολλές φορές).

-          Εντευκτήρια Προσκόπων Χαϊδαρίου.

-          Αίθουσα διαλέξεων Πνευματικού Κέντρου Ι.Ν. Μεταμορφώσεως

-          Αίθουσα δεξιώσεων Κέντρου Καλαμπόκα (πολλές φορές)

-          Κέντρο Σπουδών Γ. Δολιανίτη, στην Αθήνα. (πολλές φορές).

-          Αίθουσα Πνευματικού Κέντρου Ι.Ν. Αγ. Τριάδας Χολαργού.

-          Αδελφότητα των εν Αθήναις Τηνίων, στην Αθήνα.

-          Αμφιθέατρο Χημείου Πανεπιστημίου Αθηνών (πολλές φορές).

-          Αμφιθέατρο Φυσιογνωστικού Τμήματος Πανεπ. Αθηνών (πολλές φορές).

-          Αίθουσα Κέντρου Νεότητας Αγ. Στυλιανού Γκύζη.

-          Διεθνής Ένωση GROCEVIA στην Περούτζια της Ιταλίας (πολλές φορές).

-          Αίθουσα διαλέξεων ORUP στην Περούτζια της Ιταλίας (πολλές φορές).

-          Λαϊκό Πανεπιστήμιο Αθηνών (πολλές φορές).

-          Παρουσιάσεις κινηματογραφικών ντοκιμαντέρ, παραγωγής Ε.Π.Ε.ΑΝ., από τα διάφορα τηλεοπτικά κανάλια της ελληνικής και ιταλικής τηλεόρασης.




ΒΡΑΒΕΙΑ – ΜΕΤΑΛΛΙΑ


- Α΄ Βραβείο ταινίας μικρού μήκους από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1980), για την κινηματογραφική ταινία “Εγώ, και η σάκα μου”, του Γιάννη Γρηγορίου.

- Έπαινος ταινίας ντοκιμαντέρ από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (1980) για την κινηματογραφική ταινία “Σπήλαια. Ένας Άγνωστος Κόσμος”, του Γιώργου Μπελεσιώτη.

- Βραβείο Καλλίτερου Ντοκιμαντέρ από το Υπουργείο Πολιτισμού (1981), για την κινηματογραφική ταινία “Αναβρυτή-Σπήλαια και Παράδοση στον Ταΰγετο”, του Κώστα Μερδενισιάνου.

- Ειδικό Κρατικό Βραβείο Ενισχυόμενης και Προστατεόμενης ταινίας του Υπουρ-γείου Πολιτισμού (1982) για το κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ “Το Χωριό”, του Κώστα Μερδενισιάνου.

- Χρυσό Μετάλλιο Πατριαρχείου Ιεροσολύμων (1982), για την κινηματογραφική ταινία (ντοκιμαντέρ) “Πάσχα στα Ιεροσόλυμα”, του Κώστα Μερδενισιάνου.

- Χρυσό Μετάλλιο Πατριαρχείου Ιεροσολύμων (1982), για την κινηματογραφική ταινία (ντοκιμαντέρ) “Εκεί περπάτησε ο Χριστός”, του Κώστα Μερδενισιάνου



Από τα εξωτερικά γυρίσματα της κινηματογραφικής ταινίας “Ταξίδι στο Άντρο του Δράκου”.
Ένα ντοκιμαντέρ που καταγράφει με ρεαλιστικό τρόπο τις δυσκολίες και τους κινδύνους της εξερεύνησης του λιμναίου σπηλαίου “Δρακότρυπα” στην Αναβρυτή της ορεινής Ναυπακτίας.


Θα πρέπει να επισημανθεί ότι, το Κέντρο Σπηλαιολογικών Ερευνών της Ε.Π.Ε.ΑΝ. είναι ο δεύτερος αρχαιότερος επίσημος σπηλαιολογικός φορέας  που ιδρύθηκε στην Ελλάδα (1963) μετά την Ελληνική Σπηλαιολογική Εταιρεία (1950), η Πρόεδρος της οποίας αείμνηστη Άννα Πετροχείλου, υπήρξε μέλος και στη συνέχεια Επίτιμη Πρόεδρος της Ε.Π.Ε.ΑΝ. (Αρ. Αποφ.28-16/1/1969).

Ας σημειωθεί ότι η ΕΠΕΑΝ συνεργάζεται στενά από το 1966 με την Ελληνική Σπηλαιολογική Εταιρεία, την οποία θεωρεί αδελφό Σωματείο και στηρίζει στις εκδηλώσεις της.



Τμήμα από το συνεργείο εξωτερικών κινηματογραφικών λήψεων ταινιών 16 χιλιοστών.



Εγγραφέας ήχου από το Studio ηχητικής επεξεργασίας των κινηματογραφικών ταινιών παραγωγής ΕΠΕΑΝ.




Από την κινηματογράφηση στο σπήλαιο Δρακότρυπα Αναβρυτής ορεινής Ναυπακτίας.



Από την βιντεοσκόπιση στο σπήλαιο Αγίου Ισιδώρου Πλωμαρίου Λέσβου για την παραγωγή σχετικού ντοκιμαντέρ.



Μουβιόλα για το μοντάζ των κινηματογραφικών ταινιών.


ΕΡΕΥΝΑ Ε.Π.Ε.Α.Ν ΤΜΗΜΑ ΑΣΥΝΗΘΗΣΤΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΤΟΜΕΑΣ Τ.Ε.Μ ΤΜΗΜΑ ΕΞΩΓΗΙΝΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ

  Στο όρος Αιγάλεω έχουν αναφερθεί παράξενα φώτα, αστραπές και φαινόμενα. Ο ιδρυτής και διευθυντής του Τμήματος Ασυνήθιστων Φαινομένων , Γ...